Fri frakt på alla beställningar över 400 SEK (inom Sverige)

Ring oss för experthjälp! 0370-339770

Pinewood

<h3>Startade 1994</h3>
<p class="Preset-Primary-Text Preset-Primary-Font-Family Preset-Primary-Color"><b>Många outdoor företag har fantastiska stories om hur grundaren i sin ungdom gjorde bergs­bestigningar på avlägsna toppar i Anderna, eller korsade snöpinade fjällkedjor med hemmagjord utrustning. För Pinewood heter han Rainer, rätt och slätt.</b></p>
<p class="Preset-Primary-Text Preset-Primary-Font-Family Preset-Primary-Color">Och man kan säga att han startade sitt varumär­ke någonstans utmed väg 153 öster om Ullared, hösten 1994. Där satt han på en rastplats, i en rostig Opel Ascona från 83, och hade precis sålt sin första container med de blivande klassiker som skulle bli synonymt med hans företag: storrutiga kanada­skjortor.</p>
<p class="Preset-Primary-Text Preset-Primary-Font-Family Preset-Primary-Color">"Vill man ha något gjort, får man göra det själv" är ett citat som passar in på den småländska entreprenörsorten Gnosjö. Femtio meter från huset bör­jade storskogen, och där började också kojbyg­gen, upptäcktsfärder, scoutliv och det livslånga intresset för jakt samt friluftsliv. I Gnosjö kretsade livet också kring företagsamhet, och i unga år fick Rainer se sin pappa starta det ena läderfö­retaget efter det andra. Men en dag blev allt annorlunda.</p>

<h3>En ny vändning</h3>
<p class="Preset-Primary-Text Preset-Primary-Font-Family Preset-Primary-Color">Föräldrarna delade på dig, och den 12-årige Rainer skeppades ensam till Taiwan av alla ställen, där han snabbt fick Hira sig att ta hand om sig själv i en av mångmiljonstaden Tai­peis alla studentkorridorer. Utan att kunna ett ord av vad den nu var de pratade.</p>
<p class="Preset-Primary-Text Preset-Primary-Font-Family Preset-Primary-Color">Att bli lämnad i okänt land som 12-åring kan låta dramatiskt. Samtidigt finns många exempel på människor som klarat fantastiska saker redan i unga år. Mozart skrev operor, Jean d'Arc ledde en arme, Laura Dekker seglade ensam runt jorden och Nadia Comaneci vann OS-guld. Rainer började förstå kinesiska.</p>
<p class="Preset-Primary-Text Preset-Primary-Font-Family Preset-Primary-Color">Efter åren i Taipei vaknade en törst efter fler möjligheter. Rainer började så småningom studera mandarin vid universitetet i Beijing. Här kryllade det av intressanta personligheter, och några av hans närmaste vänner kom från textilfamiljer. Därav kom en dag förslaget. Skulle han möjligtvis kunna ta med sig ett par containrar med fodrade flanell­skjortor till Sverige, för att se om de gick att sälja där? Det kunde han. Och det gjorde han.</p>
<strong>Loggan till Pinewood</strong>
<p class="Preset-Primary-Text Preset-Primary-Font-Family Preset-Primary-Color">Att det blev just en tall är inte så konstigt. Tallen är ett väldigt vanligt träd, är stark på egen hand, men bildar fina skogar. Den växer från norr till söder och har varit en resurs i tusen år. Dessutom blev den en snygg logotyp. Pinewood. Enkel. Interna­tionell. Vanlig. Som Rainer.</p>

<h3>Pinewood idag</h3>
<p class="Preset-Primary-Text Preset-Primary-Font-Family Preset-Primary-Color">Idag har Pinewood vuxit till ett internationellt outdoormärke, från 2 containrar med kanada­skjortor till en omsättning på över 100 miljoner kronor. Men samtidigt som allt förändrats, har inget förändrats. Kanadaskjortan är kvar. Rainers inställning är samma. Lagkänslan och tron på kollektivet - som nu är 28 personer i Värnamo. Att finnas mitt i verkligheten är fortfarande det som inspirerar. Träffa folk varje dag som delar upplevelser f ån naturen runt hörnet. Hur gör man en jacka så enkel men ändå så genom­tänkt och bra, att den alltid får vara den som följer med ut i skogen? Det är inte konstigare än så.</p>
<p class="Preset-Primary-Text Preset-Primary-Font-Family Preset-Primary-Color">Människor är sig ganska lika på de flesta ställen i världen. Bra dagar, så drivs vi av glädjen att få göra det vi älskar. Att komma utanför dörren ska vara enkelt. Ut i naturen, i solen, eller regnet. Låta impulsen styra, utan att kläderna hindrar. Någonstans där hittar vi Rainers syn på design. Ja, på sig själv, andra och hela livet. Vi är ju mitt i det här tillsammans. Och för alla de tillfällena, finns ett märke från Småland som gör saker för att användas.</p>
<p class="Preset-Primary-Text Preset-Primary-Font-Family Preset-Primary-Color">Av folk. För folk.</p>


Startade 1994

Många outdoor företag har fantastiska stories om hur grundaren i sin ungdom gjorde bergs­bestigningar på avlägsna toppar i Anderna, eller korsade snöpinade fjällkedjor med hemmagjord utrustning. För Pinewood heter han Rainer, rätt och slätt.

Och man kan säga att han startade sitt varumär­ke någonstans utmed väg 153 öster om Ullared, hösten 1994. Där satt han på en rastplats, i en rostig Opel Ascona från 83, och hade precis sålt sin första container med de blivande klassiker som skulle bli synonymt med hans företag: storrutiga kanada­skjortor.

"Vill man ha något gjort, får man göra det själv" är ett citat som passar in på den småländska entreprenörsorten Gnosjö. Femtio meter från huset bör­jade storskogen, och där började också kojbyg­gen, upptäcktsfärder, scoutliv och det livslånga intresset för jakt samt friluftsliv. I Gnosjö kretsade livet också kring företagsamhet, och i unga år fick Rainer se sin pappa starta det ena läderfö­retaget efter det andra. Men en dag blev allt annorlunda.

En ny vändning

Föräldrarna delade på dig, och den 12-årige Rainer skeppades ensam till Taiwan av alla ställen, där han snabbt fick Hira sig att ta hand om sig själv i en av mångmiljonstaden Tai­peis alla studentkorridorer. Utan att kunna ett ord av vad den nu var de pratade.

Att bli lämnad i okänt land som 12-åring kan låta dramatiskt. Samtidigt finns många exempel på människor som klarat fantastiska saker redan i unga år. Mozart skrev operor, Jean d'Arc ledde en arme, Laura Dekker seglade ensam runt jorden och Nadia Comaneci vann OS-guld. Rainer började förstå kinesiska.

Efter åren i Taipei vaknade en törst efter fler möjligheter. Rainer började så småningom studera mandarin vid universitetet i Beijing. Här kryllade det av intressanta personligheter, och några av hans närmaste vänner kom från textilfamiljer. Därav kom en dag förslaget. Skulle han möjligtvis kunna ta med sig ett par containrar med fodrade flanell­skjortor till Sverige, för att se om de gick att sälja där? Det kunde han. Och det gjorde han.

Loggan till Pinewood

Att det blev just en tall är inte så konstigt. Tallen är ett väldigt vanligt träd, är stark på egen hand, men bildar fina skogar. Den växer från norr till söder och har varit en resurs i tusen år. Dessutom blev den en snygg logotyp. Pinewood. Enkel. Interna­tionell. Vanlig. Som Rainer.

Pinewood idag

Idag har Pinewood vuxit till ett internationellt outdoormärke, från 2 containrar med kanada­skjortor till en omsättning på över 100 miljoner kronor. Men samtidigt som allt förändrats, har inget förändrats. Kanadaskjortan är kvar. Rainers inställning är samma. Lagkänslan och tron på kollektivet - som nu är 28 personer i Värnamo. Att finnas mitt i verkligheten är fortfarande det som inspirerar. Träffa folk varje dag som delar upplevelser f ån naturen runt hörnet. Hur gör man en jacka så enkel men ändå så genom­tänkt och bra, att den alltid får vara den som följer med ut i skogen? Det är inte konstigare än så.

Människor är sig ganska lika på de flesta ställen i världen. Bra dagar, så drivs vi av glädjen att få göra det vi älskar. Att komma utanför dörren ska vara enkelt. Ut i naturen, i solen, eller regnet. Låta impulsen styra, utan att kläderna hindrar. Någonstans där hittar vi Rainers syn på design. Ja, på sig själv, andra och hela livet. Vi är ju mitt i det här tillsammans. Och för alla de tillfällena, finns ett märke från Småland som gör saker för att användas.

Av folk. För folk.