Fri frakt på alla beställningar över 400 SEK (inom Sverige)

Ring oss för experthjälp! 0370-339770

Peak Performance

<h4 class="leading-paragraph">Åre, Jämtland, år 1986.</h4>
Peak Performance tar sin början en dag då tre skidtalanger träffas för att diskutera något de hade funderat på, utifrån sina egna erfarenheter. Först och främst, varför gjorde ingen den typ av skidkläder de själva ville ha? Kläder som kombinerade överlägsen funktionalitet med enkel, cool design; Inte för flashiga men ändå inte tråkiga. För det andra, fanns det någon möjlighet för dem att tillbringa mer tid på skidorten de älskade så mycket - den lilla bergsbyn Åre i hjärtat av Jämtland?

De tre skidåkarna var mer än lämpade att själva hitta svaren. Stefan Engström var skidåkare i världsklass, med ett antal världscupstitlar på sin meritlista. Peter Blom var chefredaktör för största skidmagasinet i landet och Christer Mårtensson var art director samt designer. Det dröjde inte länge förrän de fick sällskap av en fjärde person, den före detta alpinåkaren samt skidförsäljaren Jonas Ottosson.
<h6>Svaret på frågorna</h6>
Det visade sig snart att svaret på båda frågorna var Peak Performance. Ambitioner hade ursprungligen inte sträckt sig längre än till att vilja tillverka kläder åt sig själva och sina vänner, samtidigt i tillräckligt stor upplaga för att gå med vinst. Men världen ville ha mer. I slutet av 1980-talet var gemene man trött på extravagans samt även ytlighet. Folk saknade äktheten som följer med genuin kvalitet. Plötsligt låg lösningen snarare i rutig flanell än i neon och glitter. Grunge ersatte syntarna inom musikindustrin, samtidigt tog Peak Performance flashigare varumärkens plats i skidbacken.

Åreborna är givetvis stolta över varumärket som har nått internationellt erkännande. Men lokalinvånarna förhåller sig fortfarande lika skeptiska till den som försöker skryta eller visa upp sig. Man bevisar sitt värde i skidbacken, på cykeln, på jobbet, eller kanske genom sin förmåga att berätta en riktigt bra historia vid lägerelden i skymningen. Om man gör det med stil får man en extra erkännande nick.
<h5>1986-1990</h5>
<p class="leading-paragraph">Låt oss gå tillbaka i tiden, till år 1986. Plutonen och The Color of Money gick upp på biograferna. ”We are the world" sopade rent på Grammygalan och Jan Hammer skrev temalåten till Miami Vice. Diego Maradona tog Argentina till VM, Boris Becker slog Ivan Lendl i Wimbledonfinalen och Ingemar Stenmark tog sin 82:a VM-titel.</p>
Samtidigt upplevde den svenska skidsportorten en aldrig tidigare skådad boom. 1986 var året då allt hände i Åre. Alla var där, och då menar vi verkligen alla. Somliga visste nog inte ens varför de var där, men där var de likaväl. De tog med sig skidbacken till baren samt även in på diskoteket. Andra inledde en helt annan resa. Det här var vintern då ett gäng obotliga skidentusiaster som precis kommit tillbaka från Sun Valley, Idaho, grundar märket Peak Performance.

Alla som har varit i Åre vet att där finns fler utmaningar att ta sig an än att bara susa nerför skidbackarna. Åre är en fantastisk plats som har många aktiviteter att erbjuda, samtidigt är vädret där oförutsägbart. Att hantera kylan, mörkret och samtidigt ibland snöbristen, kräver tålamod, envishet samt en äkta passion för skidåkning.
<h6>Vad är viktigt</h6>
Enda från början har företaget formats av det de själva har ansett viktigt. Att komma fram till rätt design samt givetvis rätt tekniska lösningar var helt avgörande. Strategin fungerade och överträffade alla förväntningar. Beställningarna från den första postorderkatalogen översvämmade det lilla postkontoret i orten. Till och med så pass att de behövde ta in mer personal för att klara av hanteringen. De första åren tog det mesta längre tid än det borde har gjort. Peak Performance grundades trots allt av skidåkare - människor som mer än något annat vill åka skidor när vintern kommer. Människa och natur i perfekt harmoni som vi brukar säga. Vissa dagar var det ingen som svarade i telefonen, samtidigt blev posten oöppnad, detta medan deras medarbetare testade idéer på varandra i skidliften upp till Åres högsta topp.

Den som ändå lyckades hitta fram till deras lilla kontor i Åre möttes ofta av en skylt på dörren med texten: "Gone skiing". På nätterna designade de plagg i deras anspråkslösa lokaler, jobbade på nya katalogskisser samt packade beställningar. Det var en fantastisk tid. Och ännu bättre skulle det bli.
<h6>1991-1995</h6>
<p class="leading-paragraph">Åre, Jämtland, år 1986 Postnummer 830 12. Det finns bara ett Åre. Men det finns många platser som påminner om Åre, till exempel; Cortina, Chamonix, Vail, Aspen, Verbier, Zermatt samt St Moritz.</p>
Alla är de klassiska skidorter med samma känsla för exklusivitet samt tradition som Åre. Alla har de något gemensamt. Samma outtröttliga passion och känsla för värderingar som delas av världens alla ledande skidorter. Man skulle nog kunna säga att det var målet enda från början - att hänga upp en egen skylt utanför en skidbutik på en av de här historiska europeiska samt amerikanska skidorterna, så fort som möjligt. Det visade sig att det inte var så lätt. Just de här platserna var inte de mest progressiva. Expansiva och unika? Absolut. Men samtidigt var de väldigt trogna sin egen långa historia. Butiker samt liknande på de här orterna går ofta i arv från generation till generation. Att plötsligt göra plats för ett gäng skandinaver i snygga nya jackor ingick inte direkt i deras planer.

Man skulle lugnt kunna påstå att Peak stod för sig själva i en mörk pist full av hinder. Samtidigt var det den perfekta utmaningen för dem. Precis en sådan de älskar att ta sig an. Saker och ting förändrades när några av de lokala pamparna åkte skidor med ekonomichefen. De hade inte insett att sifferkillen även var en före detta svensk freestylemästare. Eller att försäljningschefen hade tävlat i OS och att en av grundarna innehade ett antal VM-titlar. De blev rejält överraskade. När de lokala stjärnorna guidade klädförsäljarna upp till toppen för att - trodde de - lära dem ett och annat, förstod de genast att de här killarna var äkta vara.

Från postadress 830 12 till en ny början. Nummer: 1. Riktiga kläder för riktiga skidåkare.
<h6>1996-2000</h6>
<p class="leading-paragraph">Tio år in i utvecklingen har Peak Performance vuxit till ett stort företag. Välkänt, väletablerat samt givetvis mycket uppskattat. Och framgångsrikt. Hela tiden i förnyelse.</p>
Har du sett hur ett fiskstim simmar? Det svänger till vänster och sen till höger. Upp och ner, stannar aldrig. Det håller ihop trots, eller kanske på grund av, sitt antal. Som en stor energimassa. Peak Performance har blivit som det där fiskstimmet. En rörelse, en enhetlig glöd, en enad kraft med starka individer som alla rör sig framåt mot samma mål, samtidigt utan att vara alltför förutsägbara.

När Peak Performance blåste ut ljusen i tårtan på sin tioårsdag var företaget starkare än någonsin. De fortsatte att växa i antal och företagsmålen finslipades ytterligare. Varje anställd bidrog enormt. Motorn gick för fullt och farten ökade hela tiden. Meritlistan blev allt längre.

Nya butiker, börsnotering, Whitbread-seger med EF-yachten, lansering i Japan, skjortor och sportjackor i tweedmaterial, jackor i tre lager Gore-Tex®, nytt kontor, stigande aktier, sponsoravtal, den ena mässan efter den andra, och fler medarbetare. Huvudkontoret i Stockholm var aldrig helt nedsläckt. Det var alltid någon där och fixade vad som än behövde fixas. Eller lade sista handen vid förberedelserna inför någon företagsfest.

Marknadsavdelningen myntade uttrycket "The Great Outdoors". Definitionen av ett skidmärke som skulle komma att omfatta så mycket mer. Utomhusupplevelser, extremsport, vild natur, träning. En längtan efter att få vara utomhus. Det är vad Peak Performance handlar om. I designstudion, laboratoriet där våra nya supertekniska produkter utvecklades, tog sig deras hårt arbetande designchef tid att sätta upp en skylt med texten: “The Great Indoors”. Ändå lyckades han åka skidor över 60 dagar på ett år, och surfa 25. Givetvis i nya Peak-kläder. Han var inte ensam.
<h6>2001-2005</h6>
<p class="leading-paragraph">Fredrik Jacobsson, Helen Alfredsson, Suzann Pettersen och många fler. Inget dåligt golfteam om de får lov att säga det själva. Robban Olsson, Stina Jakobsson, Henrik Windstedt &amp; Co; Peaks skidteam bestod av toppskidåkare som drog till sig intresse och respekt var de än beslöt sig för att tävla.</p>
Företaget hade vuxit mycket, och fortsatte att växa. På alla möjliga sätt. Det var så mycket mer än ett märke på en jacka. Det hade alltid varit mycket mer. För dem har det alltid varit, och är fortfarande, ett sätt att leva. Oavsett om det rör sig om golf eller friåkning.

Peak Performance gick in i det nya århundradet med 2000 nya idéer i bakfickan. Några höll redan på att förverkligas. De lanserade nya flaggskeppsbutiken, den stora Peak Performance-butiken i hjärtat av Stockholm. För att inte nämna nya butiker i Düsseldorf och Dubai.

Kollektionen blir större, man upptäcker nya funktionella material för löpträning och utvecklar en helt ny workout-kollektion. De hoppade upp på mountainbikes i deras nya Peak-kläder, i visshet om att de inte ens kommit halvvägs.

De hade bara börjat.
<h6>2006-2013</h6>
<p class="leading-paragraph">Kärleken till sport. Kärleken till naturen. Deras vägledande principer är de samma idag som de var för nästan 30 år sedan.</p>
30 år med Peak Performance har susat förbi. När de trotsar sin egen natur genom att titta i backspegeln inser de hur otroligt fort de här åren har gått.

Men så går ju också tiden fort när man har så kul som dem. Och ändå känns det som om det var igår den där första idén poppade upp i deras huvuden. Då de bestämde sig för att rita om kartan över skidkläder. Det känns som om det var igår de stod vid sitt skissbord i Åre och designade den där drömmen, som skulle visa sig bli verklighet.

Som de ser på saken är det inte mycket som har förändrats sedan dess. Visst, strukturen har ändrats och ett nytt professionellt affärssystem har introducerats, nya människor har tillkommit och tekniken har fortsatt att utvecklas. Peak Performance har gått från garageföretag till marknadsledande varumärke.

Ändå fortsätter de att jobba utifrån deras ursprungliga värdegrund. Sin kärlek till sport och natur. På det området finns inte många förändringar att göra. Faktiskt inga alls.

Nu har de blicken riktad mot framtiden.
<h6>2014-</h6>
<p class="leading-paragraph">Sedan starten, tre årtionden tillbaka, har de utökat med en mängd aktiviteter. Golf, skidåkning, träning och löpning, samt en kollektion med vardagskläder som har starka kopplingar till rötterna i skidorterna. Vad skulle möjligen vårt nästa steg kunna vara?</p>
Det visade sig att de inte behövde leta efter svar på den frågan. Svaret fanns redan här på Peak Performance. Deras liv flyter på allt snabbare och de blir mer och mer beroende av att hitta snabba lösningar. Att vara aktiv är mer än bara sport, mer än bara en hobby eller en fritidssysselsättning. Det handlar om hur vi tar oss till jobbet, hur vi väljer att resa och hur vi slappnar av, på egen hand eller med vänner. Som proffs, som skidåkare, golfare, löpare, kreativa skapare och äventyrare - är detta en del av vår vardag.

De började fundera över hur de ska kunna tillgodose alla aspekter i det moderna livet. De använde sig av sin kunskap om funktionalitet och kvalitet och kombinerade det med modern design på ett naturligt sätt. Kläder som är anpassade för storstadens vardag. Naturligtvis kommer de aldrig att glömma sina rötter i backarna och de strävar fortfarande efter att skapa de absolut bästa skidkläderna, som alltid är framtaga tillsammans med professionella skidåkare.

I slutändan handlar det om frihet. Att kunna ta tillvara på varje tillfälle, och veta att man är förberedd på precis allt. Från backarna till gatorna, från cykeln till baren, från jobbet till gymmet – det här är Peak Performance.


Inga produkter hittades